Stretol sa s tým už asi každý študent – príde chvíľa a jednoducho to nejde, nedá sa mu do hlavy dostať viac. Učenie je zložitý mentálny proces a stane sa, že niekedy aj pri najlepšej vôli, mozog akoby prestane spolupracovať. Alebo sa schopnosť zapamätávania výrazne spomalí. Niekedy stačí len zmeniť prostredie a odísť napríklad ku kuchynskému stolu, aby sa mozog trochu vzpružil, no inokedy to nepomôže. Preto, ak vás zaujímajú spôsoby, ako sa učiť efektívnejšie a lepšie, tak čítajte naše tipy. Ak ich zaradíte do každodennej praxe, podarí sa vám z vášho štúdia vyťažiť viac. A prípadne sa aj efektívnejšie pripraviť na napísanie seminárnej práce, bakalárskej alebo diplomovej práce.
1. Urobte z učenia návyk
Ide o pomerne jednoduché pravidlo, ale ak sa vám ho podarí dodržať, viete vďaka nemu dosiahnuť veľký účinok. Je dokázané, že ak človek robí v určitú hodinu pravidelne jednu činnosť – stane sa z nej návyk. A všetko, čo majú ľudia zautomatizované, je hneď jednoduchšie. Preto si napríklad určite, že doobeda sa budete dve hodiny medzi deviatou a jedenástou učiť. Ani sa nenazdáte a bude pre vás učenie v danom čase úplne prirodzené a samozrejmé, tým sa napríklad vyhnete aj prokrastinácii.
2. Zamerajte sa na svoju pamäť
Prihodilo sa vám, že aj napriek tomu, že nad učením sedíte celé hodiny, na druhý deň si takmer nič nepamätáte? Tu môže byť na príčine samotná efektivita zapamätávania. Preto je dôležité potrénovať pamäť. Tú, okrem pravidelného učenia sa, môžete zlepšiť aj rôznymi inými spôsobmi.
Samozrejme, nemôžete očakávať zlepšenie zo dňa na deň, ale krok za krokom dosiahnete skvelé pokroky. Môžete lúštiť hlavolamy, hrať pexeso, udržiavať si dobrú náladu, čítať alebo cvičiť. Vedci dokázali, že pravidelný dynamický pohyb zlepšuje aj mentálne, kognitívne schopnosti, a to vďaka tomu, že sa vám pri pohybe prekrví mozog.
3. Pri učení sa sústreďte na jednu vec
Veľa študentov robí rovnakú chybu, a to, že pri učení skáču od jednej veci k druhej. Tým sa ani na jednu nesústredia poriadne, a preto učivo nie je namemorované dostatočne. Ak si napríklad vyčleníte na učenie spomínané dve hodiny denne, je dobré zamerať sa na jeden, najviac na dva tematické okruhy. To znamená, že prvú polovicu času sa budete učiť jednu vec a po krátkej prestávke druhú. Častejšie striedanie tém môže byť kontraproduktívne.
4. Kontrolujte svoje znalosti – testujte sa
Pravidelné testovanie znalostí predtým, ako sa posuniete k ďalšiemu učivu, môže byť veľmi nápomocné. Nielenže sa vyskúšate a zistíte, kde máte ešte medzery, ale ide aj o formu opakovania. Môžete si na testovanie vyčleniť napríklad prvých 15 minút z dvojhodinového času.
Ak nemáte niekoho, kto by vám položil otázky, tak si určite jeden tematický okruh a nahlas si povedzte, čo všetko k nemu viete. Alebo si pripravte tri otvorené otázky na papier deň predtým, aby ste si mohli na začiatku vypracovať si malý test. Následne sa vám bude aj ľahšie nadväzovať pri ďalšom učení.
5. Používajte pri učení všetky zmysly
Každý jedinec využíva iný typ učebného štýlu, podľa toho či je viac vizuálny, auditívny alebo haptický (dotykový) typ. Vo všeobecnosti však platí, že všetci sme zmiešané typy v rôznych pomeroch. Preto je dobré sa učiť viacerými spôsobmi, aby sa zvýšila efektivita zapamätávania, lebo tak zapojíte viac oblastí v mozgu.
Napríklad keď máte v papieroch nejaké delenie, tak si ho farebne prekreslite – zapojíte zrak. Pomáha aj keď si nejaké odseky čítate nahlas – zapájate zvuk. Osvedčiť sa vám tiež môže si najťažšie termíny prepísať – zapojíte motoriku. A tajný typ pre odvážnych – ak sa učíte cudzie slovíčka a nejaké vám ešte stále nejde do hlavy – skúste si zahrať pantomímu, ktorá znázorňuje dané slovíčko a pri tom si ho aj nahlas hovorte. Slovíčko tak dostanete rovno do tela.
6. Naučte sa robiť primerané prestávky
Časový manažment je pri učení tiež dôležitý. Ak zoberieme náš spomínaný čas dve hodiny, tak nie je výhodné celý čas bez prestávky pozerať do papierov. Je dokázané, že aj trénovaný dospelý jedinec sa vie sústrediť najviac hodinu, a potom potrebuje malé rozptýlenie.
Ak si teda budete prvých 15 minút opakovať učivo – zaraďte päť minút na ponaťahovanie sa a pripravenie si ďalšieho materiálu na učenie. Potom je dobré pracovať 45 minút a sústrediť sa. Ak budete chcieť následne prechádzať na inú tému (ale aj keď budete pokračovať ďalej v pôvodnej) je dobré po trištvrte hodine zaradiť 10 minútovú prestávku, počas ktorej sa napríklad prejdete po miestnosti alebo si doplníte tekutiny. A v limite dvoch hodín stihnete aj druhú trištvrte hodinovku.